Succesvol verhuren en verkopen dankzij home staging

Wil je een woning verkopen of verhuren? Haal dan het meeste uit het pand door een aantal zaken aan te pakken en het pand dus in optimale omstandigheden aan te bieden. Dit heet home staging. Je hoort het iedereen zo al denken: “Die investering kan je nooit recupereren!” Wel, wees daar nu maar niet zo zeker van! Iedereen kent immers het spreekwoord “je hebt maar één kans om een goede eerste indruk te maken”. Dat is voor mensen zo, maar het is even juist voor vastgoed. En hoe zorg je voor dat instant “wow”-gevoel? Door het toepassen van de juiste “home staging” technieken.

Home staging, wat is dat nu precies?

Bij home staging is het de bedoeling dat je bezoekers een goed gevoel geeft vanaf het moment dat ze jouw woning zien, en dat ze dat gevoel niet meer loslaten. Je krijgt op die manier niet enkel meer kandidaten over de vloer, maar kunt de woning vaak ook gewoon duurder verkopen of verhuren.

Je parkeert je wagen, en je ziet een overwoekerde voortuin, losliggende tegels, een dak vol mos, en afgebladderde ramen en deuren. Geef toe: daar word je niet bepaald “happy” van…

Je parkeert je wagen, en je ziet een woning met ramen en deuren in een frisse kleur, kort afgereden gras met hier en daar een bloemperkje, een “Welkom” matje voor de deur, en een plantje op de vensterbank. Hier ga je met plezier binnen, niet?

Hou er rekening mee: als iemand jouw woning binnenkomt, staan alle zintuigen op scherp:

– Kijken: Is alles proper? Ziet de woning er goed uit? Zijn de details mooi afgewerkt?

– Ruiken: Heeft de woning last van vocht? Hangt er een geur van huisdieren? Zitten er rokers in huis? Zijn er net frieten gebakken? Is het toilet niet te muf?

– Horen: Kan je het verkeer goed horen? Ligt er een spoorweg vlakbij? Staan radio of TV veel te luid?

– Voelen: Is de keukentafel vettig? Wil ik onmiddellijk mijn handen te wassen als ik buitenkom?

– Smaken: Staat er een fruitmand op tafel? Liggen er snoepjes bij de voordeur?

Het klinkt misschien raar, maar als deze aspecten dragen bij tot “het gevoel” dat je bij een woning krijgt. Speel daar handig op in, en de kans dat je snel, en voor de best mogelijke prijs tot verkoop of verhuur kan overgaan is een pak hoger!

Hieronder zie je enkele voorbeelden van het effect van het ont-rommelen en home stagen van een kamer. Je kunt je wel inbeelden dat een bezoeker een compleet ander gevoel krijgt van de rechtse foto’s dan van de linkse!

Op het eerste gezicht zou je denken dat home staging enkel kan toegepast worden op instapklare woningen. Maar niets is minder waar: onafhankelijk van de staat van een pand, kan het “aantrekkelijk” gemaakt worden. Een likje verf doet bij een verouderde woning al wonderen: schilder de woning volledig wit en geef die verouderde donkerbruine keukenkastjes eveneens een likje verf, en je zult verbaasd zijn van het effect van deze kleine ingrepen! De meeste mensen kunnen het potentieel van een woning immers niet inschatten. Zij laten zich afschrikken door verouderd behangpapier en denken meteen “oh, er is nog veel werk in die woning”. Een net geschilderde woning maakt een wereld van verschil! Laat hierbij felle kleuren achterwege, jij vindt dat misschien mooi, maar jouw bezoeker kan erdoor worden afgeschrikt.

Hieronder zie je een mooi voorbeeld van een verouderde woning die door wit te schilderen en leuk in te richten al veel aantrekkelijker oogt. Ik zou het groene tapijt nog vervangen hebben door een frisse laminaat. Dan creëer je helemaal een wow-gevoel.

 

Wanneer je een woning op de markt brengt, moet je ervoor zorgen dat je een zo breed mogelijk publiek aanspreekt. Laat mensen het potentieel van een woning zien door deze optimaal voor te stellen. Gebruik je een slaapkamer als rommelkamer? Maak deze leeg en maak er een superschattige babykamer of hippe logeerkamer van.

Ben je roker, heb je een hond in huis die net in de regen gelopen heeft, of heb je genoten van zelf gebakken frietjes? Dan is het waarschijnlijk niet het juiste moment om mensen te ontvangen voor een bezichtiging. Jouw woning zal in de gedachten zitten als het “huis met de speciale geur”, en dat zal een impact hebben op een eventueel bod.

Pak kleine klussen aan! Stoort die lekkende kraan in de keuken jou mateloos? Is het vochtprobleem in de badkamer aangepakt, maar heb je nog niet herschilderd? Heb je nog steeds die offerte liggen om die barst in het raam te herstellen? Het zijn maar enkele voorbeelden van kleine zaken, die er voor zorgen dat het gevoel dat bezoekers krijgen bij jouw woning niet optimaal is. Doe je dat niet, dan draag je bij aan de visie dat er “toch nog veel werk is”.

Ont-persoonlijk het pand ook: Je doet er goed aan om persoonlijke toetsen te verwijderen. Zo wek je onbewust het gevoel dat iedereen welkom is. Vermijd dus te veel gezinsportretten, hobbykamers vol met instrumenten, religieuze symboliek, fel roze slaapkamers,…

Staat de woning leeg? Overweeg om meubels te huren of beroep te doen op professionele home stagers. Een leegstaande woning spreekt immers veel minder aan dan wanneer er mooie, hippe meubels in staan. Zeker een verouderde woning ziet er al helemaal anders uit als je deze leuk inricht.

Ik kan het niet genoeg benadrukken: wil je dat potentiële kopers of huurders een klik hebben met jouw woning? Zorg dan dat ze geen reden hebben om ergens een slecht gevoel over te hebben. Er zijn tal van mogelijkheden om hiertoe bij te dragen, terwijl je inspeelt op alle zintuigen:

Zorg voor een aangename temperatuur in huis. Is er een haard? Steek deze aan!

Een heel subtiele geur van versgezette koffie kan wonderen doen of plaats lekker geurende geurstokjes in huis.

Niemand wil geluidsoverlast, maar ijzige stilte is ook niet ideaal. Speel rustgevende muziek op de achtergrond, en dat probleem is opgelost.

Verlichting is ongelooflijk belangrijk. Gebruik sfeerverlichting waar mogelijk, en steek hier en daar een kaarsje aan.

Het is ondertussen al duidelijk: het belang van de eerste indruk is niet te onderschatten. Meestal is die in de eerste seconden al gevormd, en over het algemeen is het niet meer zo gemakkelijk je van die indruk te ontdoen.

Nu is de vraag: waar spenderen bezoekers van jouw woning de eerste seconden? Juist, wachtend aan de voordeur! Ze hebben dus alle tijd om de staat van de voortuin, de gevel, het dak, de omheining,… in zich op te nemen. Het spreekt dus van zich dat als je hier al een goeie beurt maakt, de rest van het bezoek automatisch vlotter zal verlopen. Rij het gras af, plaats een plantje aan de deur, poets de ramen,… Zo eenvoudig kan het zijn.

En wil je echt een top eerste indruk maken? Overweeg om jouw voorgevel wit te schilderen. Die verouderde bakstenen zien er op slag fris en netjes uit. Of geef die houten kozijnen een likje verf.

Eens binnen moeten bezoekers meteen een positief gevoel krijgen. Dat de woning supernetjes gepoetst moet zijn, is logisch. Maar zorg er ook voor de er weinig spullen in de weg staan: vb schoenen in de inkomhal, een stapel papier op tafel, dressoirkasten vol spullen, zaken op het keukenaanrecht, …

Betekent dat dan dat alles saai moet worden? Helemaal niet! Je kan nog altijd met accessoires werken om de woning een persoonlijke touch te geven: kussens, vasen, schilderijen, bloemen,… Zorg er wel voor dat alles een beetje bij elkaar past, zo krijg je weer een gevoel van harmonie en rust. Doe inspiratie op in tijdschriften en online.

Heb je geen rommel meer in huis, zijn de persoonlijke spullen weg, en heb je neutrale kleuren? Dan kan je nu nog met geuren en licht spelen om een gezellige sfeer te creëren. Voorzie ook voldoende groen: planten en bloemen geven het gevoel van leven in huis.

Zorg ervoor dat iedereen zich welkom voelt in jouw huis. Mensen moeten zich kunnen voorstellen hoe familie en vrienden kunnen uitgenodigd worden in een oase van rust, waar kinderen naar hartelust kunnen spelen, en waar plezier en geluk op de eerste plaats staan. Heb je dat bereikt, dan zal de verkoop of verhuur niet lang op zich laten wachten!

Home staging is niet enkel interessant voor mensen die hun eigen woning willen verkopen. Zoals gezegd kan het voor verhuurders er ook voor zorgen dat je meer kandidaat-huurders hebt en duurder kunt verhuren. Of als je vastgoed koopt om te verkopen met winst, kan het zeker nuttig zijn om een verouderd pand licht op te knappen en via home staging een stuk duurder te verkopen. Ook voor investeerders is het dus nuttig om zich hierin te verdiepen!

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *