Concreet voorbeeld van hoe ik klanten help

Onlangs bezocht ik een persoon die al enige tijd op zoek was naar een goede investering voor een som geld, die hij onder meer via een erfenis had bekomen. Deze som stond nu al enkele jaren op een spaarrekening en bracht dus niets op. Deze man was eerder bezocht door een grote projectontwikkelaar en een gemiddeld grote projectontwikkelaar, evenals door een private banker. Hij bleef echter op zijn honger door de gebrekkige communicatie en vooral door het gebrek aan transparantie over de kosten. Bovendien had de man nog heel wat vragen en onduidelijkheden rond hoe hij deze investering best kon doen met het oog op zijn eigen nalatenschap. Zo overwoog hij onder meer om het vastgoed te kopen op naam van de 2 kinderen en dan zelf het vruchtgebruik te houden, om zo een aanvullend inkomen te hebben. Hierbij kwam echter een bijkomende complexiteit kijken: de kinderen hebben zelf nog geen eigen woning. Mijn klant vreesde dat door een gesplitste aankoop te doen samen met de kinderen, zij niet langer zouden kunnen genieten van het fiscaal gunstige regime van 3% registratierechten. Ook kocht hij liefst 2 gelijkaardige panden, zodat elk kind een eigen pand zou krijgen. Mijn klant had ook een duidelijke wens van hoeveel dit vastgoed maandelijks moest opbrengen, zodat hij hier comfortabel van kon leven.

De eerste stap wanneer ik samen zit met een potentiële klant is om uitgebreid de tijd te nemen om te luisteren naar diens verhaal. Wat zoeken zij, wat is belangrijk voor hen, welke ervaringen hebben ze al, … Op basis van deze analyse ga ik na welk vastgoed ik in portefeuille heb dat ideaal zou zijn voor deze mensen.

Ik dacht voor deze man in eerste instantie aan een verhuurde woning in Nederland, omdat de aankoopprijs daar aanzienlijk lager ligt dan in België en hij dan met zijn budget 2 huizen zou kunnen kopen, dus eentje voor elk kind. Bovendien brengen deze woningen in Nederland een hoge huur op. Bij dergelijke analyse ga ik echter ook steeds de te verwachten kosten na en de fiscale implicaties van deze aankoop. Na informatie te hebben opgevraagd bij de notaris en boekhouder bleek echter dat het fiscale regime in Nederland alleenstaanden minder gunstig gestemd is dan koppels. Deze alleenstaande man zou in zijn situatie vrij zwaar belast worden, wat een serieuze impact zou hebben gehad op zijn rendement.

Ik overwoog bovendien om hem op zijn eigen naam te laten kopen en het goed achteraf gratis te laten schenken, nadat de kinderen hun eerste eigen woning gekocht hebben, maar dit bleek niet meer mogelijk, omdat het gratis schenken van vastgoed aan de kinderen in Nederland sinds 2023 is afgeschaft. Om die reden heb ik hem, ondanks zijn enthousiasme, resoluut afgeraden om in Nederland te kopen en zijn we verder gaan kijken naar iets dat ècht bij hem past. Ik heb liever dat klanten desnoods ergens anders kopen dan dat ze iets kopen bij mij dat niet aan hun verwachtingen voldoet. Een tevreden klant is goud waard!

Na informatie te hebben ingewonnen bij mijn notaris kon ik de klant ook geruststellen: de kinderen zouden ook na een gesplitste aankoop nog kunnen genieten van de 3% registratierechten. Ze verkrijgen immers enkel de naakte eigendom van het pand en de rechtsleer stelt dat iemand die enkel de naakte eigendom heeft van een pand, nog steeds kan genieten van het fiscaal gunstregime van 3% registratierechten bij de aankoop van de enige eigen woning. Dat was dus zeer nuttige info voor mijn klant, die verkeerd geïnformeerd was door mensen uit zijn omgeving.

Daarnaast is het belangrijk om te vermelden dat de klant op zoek was naar vastgoed met een bovengemiddeld hoog rendement, omdat hij een aanzienlijk bijkomend pensioen diende te genereren om dezelfde levensstandaard te kunnen behouden. Dit is een belangrijk punt om te benadrukken, want was doorslaggevend in de zoektocht naar het juiste vastgoed voor deze klant. Klassiek vastgoed, zoals een klassieke woning of appartement om te verhuren zou immers niet het gewenste rendement opbrengen. Daarom keek ik naar alternatieve verhuurvormen die meer opbrengen, zoals vakantieverhuur. Door rekening te houden met deze behoefte van de klant kon ik ervoor zorgen dat hij de gewenste extra inkomsten genereert en zijn financiële doelen kan bereiken.

Mijn klant was zeer tevreden over mijn professionele en transparante aanpak. Eerder had de klant namelijk al contact gehad met andere partijen die slechts vage beloftes deden en weinig transparant waren over de werkelijke kosten. Ik heb daarentegen de tijd genomen om de verschillende opties grondig te onderzoeken en de klant duidelijk uitgelegd wat de voor- en nadelen waren van elke mogelijkheid. Hierdoor kon de klant een weloverwogen beslissing nemen en heeft hij uiteindelijk de juiste keuze kunnen maken die echt bij hem past.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *